Uwarunkowania aktywności edukacyjnej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Wybrane zagadnienia

  • Autor: Jan Wojtaś
  • Rok wydania: Legnica 2011

W Serii Wydawniczej PWSZ im. Witelona w Legnicy ukaże się książką pod redakcją naukowa dra Jana Wojtasia pt. „Uwarunkowania aktywności edukacyjnej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Wybrane zagadnienia”.

Aktywność edukacyjno – zawodowa osób z niepełnosprawnością staje się współcześnie wyzwaniem, nie tylko wobec tej kategorii społecznej, ale także wobec wielu innych grup i kategorii społecznych, ktore mogą znacząco wpływać na pokonywanie barier wynikających z niepełnosprawności i na pełną integrację tych osób ze środowiskiem.

W kontekście problematyki poruszanej w niniejszym zbiorze istotne jest pokonywanie przez osoby niepelnosprawne barier edukacyjnych i barier w zatrudnianiu na chronionym bądź też – co jest postulowane – na otwartym rynku pracy. Nie ulega bowiem wątpliwości, że społeczny wymiar przydatności osób niepełnosprawnych na rynku pracy jest oczywisty.

W pracy omówione zostały wybrane aspekty aktywności edukacyjnej i postulowane bądź realne formy aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. W konsekwencji całość została podzielona na dwie części; w części pierwszej zatytułowanej „Doświadczenia edukacyjne osób niepełnosprawnych” zamieszczono artykuły ośmiu autorów dzielących się własnymi doświadczeniami i refleksjami edukacyjnymi. Autorzy artykułów wskazują na: indywidualny i społeczny wymiar niepelnosprawności, własny, indywidualny (ale też i społeczny) zasób kapitalu społecznego osób niepełnosprawnych. Poddają również pod rozwagę to, czy można dzisiaj mówić o utrzymującej się trwałej tendencji stopniowego włączania aż do stanu pełnej integracji społecznej osób niepełnosprawnych czy raczej – jak konstatują – w dalszym ciągu utrzymują się i przeważają procesy i stany ekskluzji społecznej tej kategorii osób.

 Drugą część książki, poświęconego wybranym uwarunkowaniom aktywności zawodowej otwiera artykuł, w którym autorzy zwracają uwagę na ekonomiczne, społeczne i rehabilitacyjne konteksty sytuacji życiowej osób niepełnosprawnych. W aneksie zamieszczono artykuł Danuty Bombik, dyrektor Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, przedstawiający działania biblioteki na rzecz osób niepełnosprawnych w ramach projektu „Biblioteka bez barier”.

Zamieszczone w niniejszym zbiorze artykuły stanowią jedynie pewne wskazania i przedstawiają wybrane aspekty edukacyjnej i zawodowej bierności bądź aktywności osób niepełnosprawnych. Poruszana w nich problematyka wpisuje się w nurt badań, poszukiwań i rozważań na temat barier i szans integracji społecznej omawianej kategorii społecznej. Prezentowana praca ma służyć dalszym dyskusjom i poszukiwaniom rozwiązań praktycznych dla wzmocnienia procesów integracyjnych.