Autorytet współczesnego nauczyciela w perspektywie uczniów. Studium teoretyczno-empiryczne
- Rok wydania: Legnica 2024
W Wydawnictwie Collegium Witelona Uczelnia Państwowa ukazała się książka pt. „Stanowisko dydaktyczne z wykorzystaniem platformy Arduino. Projekty w zakresie robotyki" autorstwa dra Aleksandra Klosowa nauczyciela akademickiego i Kierownika Zakładu Informatyki na Wydziale Nauk Technicznych i Ekonomicznych Collegium Witelona Uczelnia Państwowa oraz inż. Macieja Gorgonia, absolwenta naszej Uczelni.
Arduino to platforma programistyczna o otwartym kodzie źródłowym (ang. open source), dzięki której w prosty sposób można obsłużyć sprzęt oraz oprogramowanie. Płytka uruchomieniowa Arduino z wbudowanym mikrokontrolerem może odczytywać dane z różnych czujników, między innymi temperatury, ciśnienia, natężenia światła, i przycisku. Następnie te dane zostają zamienione na wyjście, m.in. wyświetlenie tekstu na ekranie komputera, odtwarzanie dźwięku przez głośnik, zapalenie lub zgaszenie diody LED.
Publikacja zawiera 10 projektów informatycznych związanych z programowaniem oraz platformą Arduino. Materiał jest dobrany oraz zorganizowany w postaci umożliwiającej wykorzystanie go w procesie dydaktycznym zarówno na uczelni wyższej jak i w szkołach technicznych. Każdy projekt jest opisany w postaci szczegółowej instrukcji, obejmującej przygotowanie części składowych do projektu, algorytm połączenia schematu elektronicznego, program działania w języku C oraz testowanie projektu wraz z zadaniami kontrolnymi, umożliwiającymi prowadzącemu zajęcia oszacowanie postępów uczących się. Pojemność przedstawionego materiału pozwala na zorganizowanie 10 -12 zajęć w trakcie jednego semestru lub półrocza.
Sugeruje się wykorzystać przedstawione instrukcje na zajęciach ze studentami kierunku informatyka, jako osobne kursy lub w ramach przedmiotów związanych z programowaniem lub omawianiem architektury procesorów. Natomiast w technikum na zajęciach informatycznych dla starszych roczników, na przykład w ramach specjalności związanej z informatyką i automatyką. Dodatkowo publikacja może być wykorzystana przez uczestników kół informatycznych lub amatorów projektowania systemów z wykorzystaniem Arduino w projektach związanych z robotyką.
Zawartość publikacji może również posłużyć jako materiał do nauczania na odległość lub być częścią projektów kół naukowych.