Bliżej Realiów Rynkowych - wzmocnienie więzi studentów z pracodawcami

  • Autor: Jerzy Stefaniak
  • Rok wydania: Legnica 2014

W Wydawnictwie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy ukazała się monografia pt. Bliżej realiów rynkowych – wzmocnienie więzi studentów z pracodawcami pod redakcją Jerzego Stefaniaka.

Zmienność otoczenia, a przede wszystkim jego wysoka turbulencja wymaga od każdego z uczestników współczesnego rynku pracy, obok podejmowania ciągłych procesów dostosowawczych, których rezultatem jest wprowadzanie zmian m.in. w zakresie stosowanych narzędzi, struktur organizacyjnych czy zarządzania zasobami ludzkimi, także zacieśniania współpracy między nimi. Możliwość wzajemnej wymiany informacji, doświadczeń z wykorzystania odpowiednich technik czy narzędzi między sektorem biznesu, sferą nauki oraz administracją publiczną stwarza realizacja projektów podejmowanych przez partnerów reprezentujących wspomniane obszary.

Silne przekonanie o roli takiej współpracy, poparte wcześniejszymi doświadczeniami,  legło u podstaw stworzenia w 2010 r. przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową im. Witelona w Legnicy projektu Bliżej realiów rynkowych - wzmocnienie więzi studentów z pracodawcami. Partnerami projektu stali się Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Głogowie oraz Powiatowy Urząd Pracy w Legnicy. Dla zacieśniania współpracy z pracodawcami szczególne znaczenie miał udział drugiego z partnerów ze względu na jego doświadczenie w aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych oraz zaangażowanie w inicjatywach podejmowanych na rzecz pracodawców i rynku pracy.

Takie trójstronne partnerstwo wpisuje się w ogólną strategię rozwoju szkolnictwa wyższego, a także odpowiada na zapotrzebowanie rynku zarówno regionalnego, krajowego, a także europejskiego w zakresie łączenia nauki z branżami przemysłowymi, biznesem oraz szeroko rozumianym sektorem usług.

Znaczna cześć projektu Bliżej realiów rynkowych - wzmocnienie więzi studentów z pracodawcami dedykowana była osobom niepełnosprawnym, tak by ułatwić im start zawodowy na otwartym rynku pracy, wykorzystując do tego  szczególnie zdobycze techniki, między innymi komputery ze specjalistycznym oprogramowaniem. Choć istotny, był to jednak zaledwie jeden z wielu celów projektu. Należy podkreślić, że realizacja przez PWSZ im. Witelona w Legnicy  projektu umożliwiała upowszechnianie i popularyzację osiągnięć naukowych tej Uczelni m.in. poprzez organizowanie konferencji i realizację zlecanych przedsięwzięć badawczych, przy współpracy regionalnymi i lokalnymi liderami życia gospodarczego oraz instytucjami samorządowymi regionu.

Na pierwszą część publikacji składają się cztery opracowania nawiązujące w sposób ogólny do zagadnień, którym podporządkowany był projekt Bliżej realiów rynkowych - wzmocnienie więzi studentów z pracodawcami. We wspomnianych artykułach została poruszona następująca problematyka:

  • przegląd obszarów współpracy między Państwową Wyższą Szkołą Zawodową im. Witelona w Legnicy a pracodawcami,
  • teoretyczne i praktyczne ujęcie studiowania osób z niepełnosprawnościami jako   ważnego etapu ich aktywizacji społeczno – zawodowej w oparciu o doświadczenia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy,
  • wyzwania jakie stoją przed pracodawcami przy zatrudnianiu pracowników urodzonych po roku 1980 oraz charakterystyka tych pracowników z naciskiem na odrębności w stosunku do zatrudnionych, wywodzących się z wcześniejszych pokoleń,
  • modelowe ujęcie współpracy miedzy sferami nauki i biznesu jako czynnika kreującego innowacyjną gospodarkę, a także znaczenie innowacji w nowym okresie programowania 2014-2020 oraz możliwości jakie z tego wynikają dla uczelni wyższej,

Część drugą publikacji - wynikającą bezpośrednio z realizowanego projektu - stanowi końcowy raport ewaluacyjny. Jego podstawą jest analiza wyników dwóch rodzajów ankiet ewaluacyjnych wypełnianych anonimowo przez każdego Beneficjenta projektu odpowiednio przed rozpoczęciem zajęć oraz po zakończeniu całego ich cyklu. Zestawienie odpowiedzi uzyskanych w ten sposób, w odniesieniu do każdego z realizowanych zadań, pozwoliło na ocenę stopnia realizacji projektu.