Autorytet współczesnego nauczyciela w perspektywie uczniów. Studium teoretyczno-empiryczne
- Rok wydania: Legnica 2024
W Wydawnictwie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy ukazała się książka pt. „Rodzicielskie strategie edukacyjne wobec dzieci w wieku przedszkolnym” autorstwa dr Kornelii Hṻbscher.
Młodzi rodzice często wyobrażają sobie, że przepustką do kariery i dostatniego życia są: pracowitość, inteligencja, a przede wszystkim wiedza. Dlatego tak bardzo wzrosły ich aspiracje edukacyjne, również wobec ich dzieci. Rodzice są przekonani, że bycie najlepszym od przedszkola daje gwarancję dobrobytu, samorealizacji, szczęścia w życiu.
Zjawisko zapisywania przedszkolaków na zajęcia dodatkowe tak zainteresowało autorkę, że zdecydowała się uwzględnić ich kontekst w swoich badaniach. Badania na podstawie, których powstała ta książka umożliwiają ukazanie fragmentu życia współczesnej polskiej rodziny. W podjętych badaniach, autorka stanęła przed zadaniem wyłonienia rodzicielskich strategii edukacyjnych, jakie ujawniają rodzice wobec swoich dzieci uczęszczających na rozmaite zajęcia dodatkowe.
Teoretyczna część niniejszej lektury koncentruje się na usystematyzowaniu wiedzy na temat życia współczesnych rodzin, ze szczególnym uwzględnieniem relacji pomiędzy rodzicami i dziećmi. Bardzo istotne staje się nakreślenie kontekstu społeczno-kulturowego, a także definicyjne ujęcia terminu strategia, które umożliwi użycie tego pojęcia w obszarze rodzinnym.
Część empiryczna pracy stanowi opis i interpretacja materiału badawczego i poprzedzający ją rozdział metodologiczny, w którym przedstawione zostały cel i przedmiot badań oraz ważne dla mnie pytania badawcze, a także przyjęta w pracy fenomenologiczno-hermeneutyczna perspektywa badań nad rodzicielskimi strategiami edukacyjnymi.