Społeczne konteksty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością

  • Autor: Jan Wojtaś
  • Rok wydania: Legnica 2013

W Serii Wydawniczej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy ukaże się monografia pt. Społeczne konteksty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością pod redakcją dra Jana Wojtasia.

W pracy poszczególni autorzy nawiązują do podstawowych regulacji, wybranych kontekstów teoretycznych i praktycznych oraz badań i opracowań dotyczących różnorodnych uwarunkowań sytuacji społeczno-ekonomicznej osób z niepełnosprawnościami.

Monografia zawiera 18 artykułów. Całość otwiera artykuł Kamila Błaszczyńskiego, doktoranta studiów socjologicznych, pt. Społeczna samotność. Autor poddaje analizie wybrane teorie odnoszące się także do osób niepełnosprawnych, rozważając je między innymi przez pryzmat grup wykluczonych.

W artykule Jana Wojtasia pt. Socjologiczne rozważania nad niepełnosprawnością znajdujemy odniesienia do różnych definicji i ujęć niepełnosprawności.

Prawne i medyczne aspekty orzekania o niepełnosprawności to przedmiot zainteresowań Jarosława Goldmana oraz Anny Nowakowskiej-Goldman. W podsumowaniu autorzy stwierdzają, że mnogość i niespójności oraz częste nowelizacje prawne, a nadto brak przepływu informacji między różnymi organami orzekającymi powodują wiele nieporozumień i stanowią przyczynę niepotrzebnych roszczeń.

Kontekst współczesnych wyzwań wobec rehabilitacji i edukacji dorosłych osób niepełnosprawnych to z kolei przedmiot zainteresowań Ilony Fajfer-Kruczek.

W kolejnym artykule pt. Niepełnosprawny jako pracownik – wybór między ekonomią a prawem. Zysk versus political correctnes Agnieszka Piasecka analizuje postrzeganie pracownika niepełnosprawnego z perspektywy rekrutacyjnej i jej (nie) dostosowania legislacyjnego do wymogów unijnych.

Zatrudnienie i rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością w Europie i w Polsce to główne problemy przedstawione w artykule Marcina Garbata. Autor prezentuje w nim własne, kilkuletnie badania nad systemami zatrudniania osób z niepełnosprawnościami we wszystkich krajach europejskich.

Wybrane bariery utrudniające aktywność zawodową osób niepełnosprawnych to tytuł opracowania interesującej się tą problematyką Magdaleny Kasprzak, studentki PWSZ im. Witelona w Legnicy.

Zawód asystenta osoby niepełnosprawnej i praktyczna egzemplifikacja jego pracy to zagadnienia poruszane przez Katarzynę Chrząszcz w artykule pt. Asystent studenta niepełnosprawnego – zakres działań.

Aspekty rehabilitacji psychologicznej w pracy z osobami niepełnosprawnymi przedstawione zostały przez Dorotę Domińską-Werbel. Autorka omawia również przykładowe programy i metody rehabilitacji, zwracając uwagę na to, aby miała ona charakter kompleksowy.

Również problematyka psychologiczna, chociaż wyraźnie odmienna, jest przedmiotem artykułu Arkadiusza Urbanka pt. Zaburzenia psychiczne w kontekście zachowań przestępczych – perspektywy opieki i kary.

Pomoc dla osób z zaburzeniami psychicznymi to także przedmiot zainteresowań kolejnego autora – Katarzyny Różyło, która napisała artykuł pt. Podejście oparte na Otwartym Dialogu (ODA) narzędziem szybkiego powrotu do aktywności edukacyjnej i zawodowej oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnością psychiczną.

Konsekwencje udaru mózgu u siedemdziesięcioletniej pacjentki zostały przedstawione przez Justynę Bujak w artykule pt. Rehabilitacja pacjenta po udarze niedokrwiennym mózgu. Studium przypadku.

Inny rodzaj niepełnosprawności (zespół Aspergera) omawia Renata Stefańska-Klar w artykule pt. Uczniowie z zespołem Aspergera i pokrewnymi kondycjami w systemie edukacji. Problemy wyrównania szans edukacyjnych uczniów, którzy są „specyficznie inni”.

Z kolei w artykule Jacka Mitki Rehabilitacja osób niepełnosprawnych w aktualnych realiach ochrony zdrowia w Polsce znajdujemy próbę oceny skuteczności

rehabilitacji z uwzględnieniem różnych rodzajów niepełnosprawności i różnych kategorii wiekowych osób niepełnosprawnych.

Prozdrowotny wpływ poszczególnych składników diety u osób z niepełnosprawnością to problematyka artykułu Igi Sobczyk. Osoby dotknięte różnymi rodzajami niepełnosprawności powinny – co postuluje autorka – dbać o własny stan zdrowia, aby nie pogłębiać chorób i dysfunkcji dotąd występujących.

Z kolei interdyscyplinarną analizę edukacji ustawicznej dorosłych osób z niepełnosprawnością w kontekście kultury postmodernistycznej przedstawia w swoim artykule Łukasz Banaszak, kolejny autor będący studentem naszej uczelni. Tytuł jego artykułu brzmi: Edukacja ustawiczna i rehabilitacja lecznicza osób z niepełnosprawnością w ponowoczesności.

Poszukiwanie sensu życia przez osoby niepełnosprawne i dla tych osób jest – jak to podkreśla Natalia M. Ruman w artykule Niepełnosprawni – poszukiwanie sensu życia – ważnym dążeniem, gdyż tego domaga się ich godność jako ludzi i jako podmiotów w pracy.

Zbiór zamyka artykuł Dariusza Stefaniaka pt. Uniwersytet trzeciego wieku (UTW) formą aktywizacji osób starszych z niepełnosprawnościami.

Problematyka poszczególnych artykułów wpisuje się w nurt aktualnych, standardowych badań i rozważań nad różnorodnymi kontekstami funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami.