Autorytet współczesnego nauczyciela w perspektywie uczniów. Studium teoretyczno-empiryczne
- Rok wydania: Legnica 2024
W Serii Wydawniczej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy ukaże się niebawem praca zbiorowa pt. „Człowiek w sytuacji (bez)nadziei – teoretyczne i praktyczne konteksty” pod redakcją naukową Renaty Bibik oraz Arkadiusza Urbanka.
Opracowanie stanowi próbę ukazania sytuacji trudnych w wymiarze jednostkowym i społecznym (środowiskowym). Autorzy artykułów to specjaliści z zakresu pedagogiki opiekuńczej, społecznej, resocjalizacyjnej a także z zakresu psychologii, pracy socjalnej, kryminologii i kryminalistyki.
Interesujący jest sam zamysł książki. Problematyka jest aktualna i istotna społecznie. Opracowanie posiada walory poznawcze oraz naukowe.
W zamierzeniu jego autorów książka stanowi formę naukowej penetracji „sytuacji beznadziei” rozumianych tu jako kryzysy czy też trudności. Renata Bibik i Arkadiusz Urbanek przygotowujący tom wychodzą z założenia, że niejednoznaczne jest określenie tytułowych „sytuacji beznadziei”. Mogą one posiadać wymiary dezorganizujące funkcjonowanie jednostki ale również mogą oznaczać reorganizację, czy dezintegrację pozytywną pozwalającą radzić sobie z zastaną rzeczywistością w sposób lepszy niż w okresie poprzedzającym kryzys - trudność.
Zaprezentowane teksty mają charakter teoretyczny, powstałe w oparciu o literaturę przedmiotu oraz empiryczny. Tematyka zbioru jest zróżnicowana. Sekwencja rozpoczyna się od problemów dziecka pozbawionego opieki – osamotnionego i osieroconego, wiedzie poprzez młodzież wymagającą resocjalizacji, pomoc i konieczność reakcji nauczyciela na przemoc w rodzinie, lobbing w realiach zawodowych a przede wszystkim szkolnych, wypalenie zawodowe dorosłych, rozumienie niesprawności oraz osób marginalizowanych, konieczności ochrony zdrowia psychicznego, traumy kulturowej ludności poddawanej repatriacji, samobójców oraz beznadziei. Mamy tu zatem szerokie spektrum problemów.
Opracowanie stanowi wartościową merytorycznie i metodologicznie publikację adresowaną do szerokiego grona odbiorców: teoretyków, praktyków, nauczycieli, rodziców, pracowników socjalnych, pracowników naukowych, kuratorów sądowych, itd.