Psychologiczne uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w trudnych sytuacjach społecznych

  • Autor: Dorota Domińska-Werbel
  • Rok wydania: Legnica 2014

W Wydawnictwie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy ukazała się książką pt. „Psychologiczne uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w trudnych sytuacjach społecznych” autorstwa dr Doroty Domińskiej-Werbel.

Pozycja ta prezentuje badania nad osobowościowymi przesłankami strategii obronnych (agresji i uniku) i strategii zadaniowej radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Uszczegóławiając, dotyczy związku pomiędzy wyborem strategii radzenia sobie przez  młodzież (agresywną, unikową i zadaniową) w trudnych sytuacjach społecznych a cechami temperamentalnymi (żwawość, perseweratywność, wrażliwość sensoryczna, reaktywność emocjonalna, wytrzymałość, aktywność),  subiektywną oceną poznawczą w trzech wymiarach: krzywda/strata, zagrożenie i wyzwanie  oraz natężeniem poziomu emocji: lęku, gniewu i ciekawości, towarzyszących jednostce w trudnej sytuacji społecznej w aspekcie rozwojowym. Wiedza na temat zachowań podejmowanych przez młodzież uczęszczającą do gimnazjum w celu poradzenia sobie z codziennymi trudnościami, jak również szczegółowe zbadanie czynników warunkujących wybór strategii zaradczych jest istotnym zagadnieniem tej rozprawy.

Problematyka podjęta w książce z pewnością nie wyczerpuje w całości zagadnienia radzenia sobie młodzieży w sytuacjach trudnych. Jednak uwzględnia znaczące z psychologicznego punktu widzenia osobowościowe determinanty strategii radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Ich znajomość może być przydatna w zapobieganiu zdrowotnym i społecznym kosztom doświadczania sytuacji trudnych przez młodzież, a uzyskane wyniki badań mogą zostać wykorzystane jako wskazówki teoretyczne w opracowywaniu programów terapeutycznych, socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych, mających zastosowanie we wspieraniu dzieci i młodzieży w radzeniu sobie z obciążeniami.

Prezentowana publikacja składa się z pięciu rozdziałów. Dwa pierwsze, teoretyczne rozdziały wyjaśniają takie pojęcia jak: trudna sytuacja społeczna, radzenie sobie w sytuacjach trudnych. Przedstawiono w nich ponadto osobowościowe determinanty strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych, a więc wyjaśniono ich warstwy teoretyczne i empiryczne.

Rozdział trzeci otwiera część weryfikacji empirycznych
w wyjaśnianiu podjętego problemu, a zatem w tym rozdziale przedstawiono podstawy metodologiczne własnych badań, omówiono problemy i hipotezy badawcze, opisano autorskie narzędzie badawcze do diagnozy strategii radzenia sobie stosowanych przez młodzież gimnazjalną - kwestionariusz KNO. Następnie zaproponowano model badawczy, scharakteryzowano osoby badane i przebieg badań.

W rozdziale czwartym, składającym się z siedmiu podrozdziałów, dokonano analizy uzyskanych wyników. Weryfikacji poddano osobowościowe uwarunkowania stosowanych przez młodzież gimnazjalną strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych.

Ostatnia cześć to dyskusja i wnioski z badań, czyli wnioski praktyczne wysunięte na podstawie dokonanych analiz, a odnoszące się do poprawy jakości funkcjonowania młodzieży w szkole gimnazjalnej.