• przejdź do nawigacji strony
  • przejdź do treści strony
  • przejdź do stopki strony

  • , link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • logo twitter, link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • COLLEGIUM WITELONA
  • PL
  • EN
  • UKR
  • Aktualności
  • Wydawnictwo Uczelni
    • O Wydawnictwie
    • Kierownictwo Wydawnictwa
    • Dokumenty organizacyjne
  • Rada Wydawnicza
  • Zeszyty naukowe
  • Pliki do pobrania
  • Opis procedury wydawniczej
  • Procedura recenzowania monografii
  • Monografie do pobrania
  • Zasady etyki publikacyjnej
  • Zamów książkę
  • Nasze publikacje
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Lista publikacji
  • Psychologiczne uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w trudnych sytuacjach społecznych

Psychologiczne uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w trudnych sytuacjach społecznych

  • Autor: Dorota Domińska-Werbel
  • Rok wydania: Legnica 2014

W Wydawnictwie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy ukazała się książką pt. „Psychologiczne uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w trudnych sytuacjach społecznych” autorstwa dr Doroty Domińskiej-Werbel.

Pozycja ta prezentuje badania nad osobowościowymi przesłankami strategii obronnych (agresji i uniku) i strategii zadaniowej radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Uszczegóławiając, dotyczy związku pomiędzy wyborem strategii radzenia sobie przez  młodzież (agresywną, unikową i zadaniową) w trudnych sytuacjach społecznych a cechami temperamentalnymi (żwawość, perseweratywność, wrażliwość sensoryczna, reaktywność emocjonalna, wytrzymałość, aktywność),  subiektywną oceną poznawczą w trzech wymiarach: krzywda/strata, zagrożenie i wyzwanie  oraz natężeniem poziomu emocji: lęku, gniewu i ciekawości, towarzyszących jednostce w trudnej sytuacji społecznej w aspekcie rozwojowym. Wiedza na temat zachowań podejmowanych przez młodzież uczęszczającą do gimnazjum w celu poradzenia sobie z codziennymi trudnościami, jak również szczegółowe zbadanie czynników warunkujących wybór strategii zaradczych jest istotnym zagadnieniem tej rozprawy.

Problematyka podjęta w książce z pewnością nie wyczerpuje w całości zagadnienia radzenia sobie młodzieży w sytuacjach trudnych. Jednak uwzględnia znaczące z psychologicznego punktu widzenia osobowościowe determinanty strategii radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Ich znajomość może być przydatna w zapobieganiu zdrowotnym i społecznym kosztom doświadczania sytuacji trudnych przez młodzież, a uzyskane wyniki badań mogą zostać wykorzystane jako wskazówki teoretyczne w opracowywaniu programów terapeutycznych, socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych, mających zastosowanie we wspieraniu dzieci i młodzieży w radzeniu sobie z obciążeniami.

Prezentowana publikacja składa się z pięciu rozdziałów. Dwa pierwsze, teoretyczne rozdziały wyjaśniają takie pojęcia jak: trudna sytuacja społeczna, radzenie sobie w sytuacjach trudnych. Przedstawiono w nich ponadto osobowościowe determinanty strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych, a więc wyjaśniono ich warstwy teoretyczne i empiryczne.

Rozdział trzeci otwiera część weryfikacji empirycznych
w wyjaśnianiu podjętego problemu, a zatem w tym rozdziale przedstawiono podstawy metodologiczne własnych badań, omówiono problemy i hipotezy badawcze, opisano autorskie narzędzie badawcze do diagnozy strategii radzenia sobie stosowanych przez młodzież gimnazjalną - kwestionariusz KNO. Następnie zaproponowano model badawczy, scharakteryzowano osoby badane i przebieg badań.

W rozdziale czwartym, składającym się z siedmiu podrozdziałów, dokonano analizy uzyskanych wyników. Weryfikacji poddano osobowościowe uwarunkowania stosowanych przez młodzież gimnazjalną strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych.

Ostatnia cześć to dyskusja i wnioski z badań, czyli wnioski praktyczne wysunięte na podstawie dokonanych analiz, a odnoszące się do poprawy jakości funkcjonowania młodzieży w szkole gimnazjalnej.

Zobacz inne publikacje

  • Wszystkie publikacje
  • Autorytet współczesnego nauczyciela w perspektywie uczniów. Studium teoretyczno-empiryczne

    • Rok wydania: Legnica 2024
  • Zeszyty Naukowe Collegium Witelona nr 42(1)/2022

    • Rok wydania: Legnica 2022
  • Stanowisko dydaktyczne z wykorzystaniem platformy Arduino. Projekty w zakresie robotyki

    • Rok wydania: Legnica 2022
  • Stanowisko dydaktyczne z wykorzystaniem platformy Arduino. Projekty w zakresie telemetrii

    • Rok wydania: Legnica 2022
  • Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy nr 41(4)2021

    • Rok wydania: Legnica 2021
  • Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy nr 40(3)2021

    • Rok wydania: Legnica 2021
  • Arteterapia i życie. Historia osobista

    • Rok wydania: Legnica 2021
  • Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy nr 39(2)2021

    • Rok wydania: Legnica 2021
  • Logo Baz Hum
  • Logo Cite Index
  • Logo ICI Journal Master List

Kontakt

  • ul. Sejmowa 5A,
    budynek C, pokój 119

  • przemyslaw.kulon@collegiumwitelona.pl

  • 76 723 23 43

Wydawnictwo

  • O Wydawnictwie
  • Opis procedury wydawniczej
  • Nasze publikacje

Informacje

  • Zeszyty Naukowe
  • Zamów książkę
  • Pliki do pobrania
  • Deklaracja dostępności

Social media

  • , link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • logo twitter, link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie

© 2022 Collegium Witelona Uczelnia Państwowa

Collegium Witelona Uczelnia Państwowa

Projekt i realizacja: bprog