• przejdź do nawigacji strony
  • przejdź do treści strony
  • przejdź do stopki strony

  • , link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • logo twitter, link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • COLLEGIUM WITELONA
  • PL
  • EN
  • UKR
  • Aktualności
  • Wydawnictwo Uczelni
    • O Wydawnictwie
    • Kierownictwo Wydawnictwa
    • Dokumenty organizacyjne
  • Rada Wydawnicza
  • Zeszyty naukowe
  • Pliki do pobrania
  • Opis procedury wydawniczej
  • Procedura recenzowania monografii
  • Monografie do pobrania
  • Zasady etyki publikacyjnej
  • Zamów książkę
  • Nasze publikacje
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Lista publikacji
  • Polskie dzieci w systemie adopcyjnym rodzin zagranicznych

Polskie dzieci w systemie adopcyjnym rodzin zagranicznych

  • Autor: Beata Skwarek
  • Rok wydania: Legnica 2016

W Wydawnictwie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy ukazała się książka pt. "Polskie dzieci w systemie adopcyjnym rodzin zagranicznych" autorstwa dr Beaty Skwarek.

Książka składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy obejmuje teoretyczne zagadnienia ukazujące rodzinę jako system, w której określona struktura, postawy i style wychowania wpływa na funkcjonowanie dzieci. W oparciu o literaturę przedmiotu ukazano adopcję w wymiarze formalno-prawnym z uwzględnieniem międzynarodowych standardów. Przedmiotem rozważań w tej części są też instytucje pośredniczące w procedurze przysposobienia, czyli ośrodki adopcyjne, które spełniają znaczącą rolę w zapobieganiu zjawisku sieroctwa dziecięcego. Rozdział zamykają informacje statystyczne obrazujące tendencje w zakresie orzekanych adopcji oraz wyniki wybranych badań prowadzonych w rodzinach adopcyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem opracowań zawierających diagnozy w zakresie rozwoju i funkcjonowania dzieci przyjmowanych przez rodziny na drodze międzynarodowego przysposobienia.

W rozdziale drugim, przedstawiona została metodologia badań własnych, z uwzględnieniem założonych celów i problemów pracy, metod, technik oraz narzędzi badawczych, a także organizacji i przebiegu prowadzonych badań. Kolejne rozdziały zawierają analizę materiału badawczego. W trzecim i czwartym, dla rozwiązania przyjętych problemów badawczych, zastosowano analizę treści dokumentów sądowych obejmujących akta 55 adopcji zagranicznych przeprowadzonych w latach 1994-2013 wobec 78 dzieci.

Pierwszy z trzech rozdziałów empirycznych odnosi się do kandydatów na rodziców adopcyjnych i zawiera charakterystykę ich sytuacji materialno-bytowej
i zdolności do adopcji międzynarodowej, ocenę funkcjonalną rodzin pochodzenia i małżeństw dokonujących przysposobienia, plany adopcyjne kandydatów i doświadczenia rodzicielskie. W dalszej kolejności przedstawione zostały dzieci, które umieszczono w adopcji zagranicznej, ze szczególnym uwzględnieniem ich dysfunkcji zdrowotnych i pochodzenia oraz przebiegu procesu przed adopcyjnego, począwszy od uregulowania ich sytuacji prawnej aż do okresu osobistej styczności z nowymi rodzicami i zakończenia procedury adopcyjnej w kraju pochodzenia wnioskodawców.

Ostatnia część zawiera materiał zgromadzony na podstawie przeprowadzonych badań kwestionariuszowych. Ukazano w niej aktualną sytuację wybranych zagranicznych rodzin, doświadczenia w opiece nad przyjętymi dziećmi oraz opinie rodziców o ich obecnym stanie funkcjonowania. Rozdział kończy przedstawienie dominującego systemu i stylu wychowania w tych rodzinach.

Całość zamyka podsumowanie zawierające wnioski z przeprowadzonych analiz wraz z praktycznymi implikacjami. W aneksie zamieszczono przepisy dotyczące przysposobienia obowiązujące w okresie dokonanych adopcji oraz informacje o tych zagranicznych organizacjach adopcyjnych, z których korzystało najwięcej osób wnioskujących o przysposobienie polskich dzieci. Zestaw ten dopełniają teksty umów międzynarodowych regulujących przysposobienie: Konwencja o Prawach Dziecka z 1989 roku, Konwencja o Ochronie Dzieci i Współpracy w Dziedzinie Przysposobienia Międzynarodowego z 1993 roku, Europejska Konwencja o Przysposobieniu Dzieci z 1967 roku.

Publikacja adresowana jest do wszystkich osób zainteresowanych zagadnieniem przysposobienia – praktyków zajmujących się na co dzień pracą z dziećmi i kandydatami na rodziców adopcyjnych, studentów, a także rodzin, które zamierzają lub przyjęły już do siebie osierocone dziecko.

Zobacz inne publikacje

  • Wszystkie publikacje
  • Autorytet współczesnego nauczyciela w perspektywie uczniów. Studium teoretyczno-empiryczne

    • Rok wydania: Legnica 2024
  • Zeszyty Naukowe Collegium Witelona nr 42(1)/2022

    • Rok wydania: Legnica 2022
  • Stanowisko dydaktyczne z wykorzystaniem platformy Arduino. Projekty w zakresie robotyki

    • Rok wydania: Legnica 2022
  • Stanowisko dydaktyczne z wykorzystaniem platformy Arduino. Projekty w zakresie telemetrii

    • Rok wydania: Legnica 2022
  • Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy nr 41(4)2021

    • Rok wydania: Legnica 2021
  • Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy nr 40(3)2021

    • Rok wydania: Legnica 2021
  • Arteterapia i życie. Historia osobista

    • Rok wydania: Legnica 2021
  • Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy nr 39(2)2021

    • Rok wydania: Legnica 2021
  • Logo Baz Hum
  • Logo Cite Index
  • Logo ICI Journal Master List

Kontakt

  • ul. Sejmowa 5A,
    budynek C, pokój 119

  • przemyslaw.kulon@collegiumwitelona.pl

  • 76 723 23 43

Wydawnictwo

  • O Wydawnictwie
  • Opis procedury wydawniczej
  • Nasze publikacje

Informacje

  • Zeszyty Naukowe
  • Zamów książkę
  • Pliki do pobrania
  • Deklaracja dostępności

Social media

  • , link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • logo twitter, link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie

© 2022 Collegium Witelona Uczelnia Państwowa

Collegium Witelona Uczelnia Państwowa

Projekt i realizacja: bprog