Autorytet współczesnego nauczyciela w perspektywie uczniów. Studium teoretyczno-empiryczne
- Rok wydania: Legnica 2024
W Wydawnictwie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy ukazała się monografia w języku angielskim pt. Qualitative content analysis in research conducted in cyberspace (Jakościowa analiza treści w badaniach prowadzonych w cyberprzestrzeni ) pod redakcją Luby Jakubowskiej.
Publikacja jest wynikiem pracy zespołu badawczego e-metodologia, składającego się z nauczycieli akademickich, jak i studentów oraz doktorantów zainteresowanych problematyką metodologii. Monografia poświecona jest badaniom przeprowadzonym w Internecie przy użyciu metody analizy treści.
Publikacja zaczyna się od dwóch teoretycznych rozdziałów - artykuł Jacka Gulanowskiego na temat zawartości jakościowej i ilościowej analizy i artykułu Aleksandra Kobylarka, prezentującego analizę treści z punktu widzenia paradygmatu interpretacyjnego.
Pozostałe rozdziały stanowią ilustracje z badań, w którym etapy badań, zatrudnienia oraz metod i możliwości, trudności związane z analizą treści w cyberprzestrzeni zostały opisane.
Dzięki zróżnicowaniu problemów badawczych w analizowanym materiale autorzy byli w stanie pokazać wiele szczegółów związanych z zastosowanej metody. Badania przeprowadzono w takich obszarach jak fora internetowe (Ewa Jurczyk-Romanowska, Aleksandra Marcinkiewicz), galerie sztuki online (Wioletta Chmielewska), blogi (Luba Jakubowska, Adam Chamera) i portale informacyjne (Kamil Błaszczyczyński).
W większości przypadków autorzy koncentrowali się na analizie tekstów – w szerokim rozumieniu tego słowa – artykuły, komentarze, posty, zdjęcia, dzieła sztuki, komiksy, plakaty i ilustracje.
Praca może zainteresować nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia z przedmiotów związanych z metodologią badań w naukach społecznych, nadzoru pracy magisterskiej i wszystkich zainteresowanych badaniami w cyberprzestrzeni