Autorytet współczesnego nauczyciela w perspektywie uczniów. Studium teoretyczno-empiryczne
- Rok wydania: Legnica 2024
W Wydawnictwie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy ukazała się monografia pt. Edukacja i praca osób z ograniczoną sprawnością pod redakcją naukową mgra Dariusza Stefaniaka.
W prezentowanej monografii zamieszczono opracowania ściśle związane z problematyką osób niepełnosprawnych. Poszczególni autorzy odnoszą się do wybranych aspektów społeczno-wychowawczych, edukacyjnych i tych, które traktujemy jako docelowe w szeroko rozumianej rehabilitacji społeczno-zawodowej. Eksponujemy różnorodne działania wspierające osoby z niepełnosprawnością w procesie edukacyjnym. Nie mniej istotne są kwestie zachowań prozdrowotnych i działań czy też metod usprawniających osoby z niepełnosprawnością w różnych okresach ich życia, a zwłaszcza w tych, które obejmują okresy dzieciństwa i adolescencji. Zainteresowania kilku autorów obejmują zatem wymienione wyżej etapy życia młodych ludzi. Wreszcie, co znajduje także swoje odbicie w prezentowanych w niniejszej monografii artykułach, kilku autorów eksponuje wagę wykształcenia wyższego wpływającego potencjalnie na zwiększenie szans celem korzystniejszego, przyszłego i stabilnego (poza proponowanymi okresowo praktykami i stażami) sytuowania się na otwartym rynku pracy.
Całość monografii obejmuje, obok wprowadzenia autorstwa redaktora tomu, dwanaście artykułów. Część spośród nich przygotowali interesujący się powyższą problematyką młodzi, jeszcze studiujący autorzy i są wśród nich także osoby z niepełnosprawnościami. Problematyka ta jest naturalnie obecna nie tylko w procesie stricte edukacyjnym, ale i wychowawczym i obejmuje w prezentowanej pracy wybrane aspekty zarówno rehabilitacji zdrowotnej, jak i społecznej.
Poszczególne artykuły przedstawione w monografii mogą być - co jest także intencją redaktora tomu - przydatne w procesie dydaktycznym. Są one pewnym uzupełnieniem i kontynuacją problematyki funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w cytowanym powyżej tomie pt. Uwarunkowania aktywności edukacyjnej i zawodowej osób niepełnosprawnych, a także w dwu kolejnych tomach wydawanych przez uczelniane wydawnictwo poświęconych społecznym i medycznym kontekstom funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami.
Niezależnie od powyższego trzeba przyjąć, co potwierdzają także wyżej wymienione opracowania, że problematyka funkcjonowania osób z niepełnosprawnością jest istotna i aktualna. Pozostaje w wymiarze standardowym ważnym aspektem rozważań teoretycznych i praktycznych aplikacji dotyczących osób dotkniętych niepełnosprawnością.