• przejdź do nawigacji strony
  • przejdź do treści strony
  • przejdź do stopki strony

  • , link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • logo twitter, link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • COLLEGIUM WITELONA
  • PL
  • EN
  • UKR
  • Aktualności
  • Wydawnictwo Uczelni
    • O Wydawnictwie
    • Kierownictwo Wydawnictwa
    • Dokumenty organizacyjne
  • Rada Wydawnicza
  • Zeszyty naukowe
  • Pliki do pobrania
  • Opis procedury wydawniczej
  • Procedura recenzowania monografii
  • Monografie do pobrania
  • Zasady etyki publikacyjnej
  • Zamów książkę
  • Nasze publikacje
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Lista publikacji
  • Zbiór zadań z metod probabilistycznych i statystyki dla inżynierów

Zbiór zadań z metod probabilistycznych i statystyki dla inżynierów

  • Autor: Ryszard Rębowski, Janina Płaskonka-Fietkowska
  • Rok wydania: Legnica 2016

W Wydawnictwie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy ukazał się podręcznik pt. Zbiór zadań z metod probabilistycznych i statystyki dla inżynierów autorstwa dra inż. Ryszarda Rębowskiego i mgr Janiny Plaskonki-Fietkowskiej.

Zbiór zadań stanowi naturalne uzupełnienie książki, która ukazała się w 2006 roku pod tytułem "Podstawy metod probabilistycznych" oraz wydanej w 2015 roku jej najnowszej wersji "Podstawy metod probabilistycznych i statystyki matematycznej".

Przedmiot ten wykładany jest na kierunku Informatyka w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy. Jednocześnie tematyka tej książki jest bliska zagadnieniom omawianym w ramach wykładów ze statystyki inżynierskiej.

Zagadnienia dotyczące teorii prawdopodobieństwa i jej zastosowań, czyli statystyki matematycznej, są różnie przez rożnych autorów przedstawiane. Dlatego też dużą uwagę zwrócono na usystematyzowanie prezentowanych zagadnień. Koncepcja autorów oparta jest na:

  1. założeniu, że podstawą teorii jest pojęcie przestrzeni probabilistycznej ustanowione przez A. Kołmogorowa,
  2. potrzebie pokazania konsekwencji przyjętej zasady, a więc sposobów realizacji takiej przestrzeni,
  3. pokazaniu ewolucji opisu zjawisk losowych poprzez odwołanie się do nowego sposobu ich opisu z wykorzystaniem pojęcia rozkładu prawdopodobieństwa oraz pojęcia zmiennej losowej.

W pierwszych rozdziałach zaprezentowano sposób postrzegania zjawiska losowego poprzez jego bezpośredni opis w kategoriach losowych, czyli z wykorzystaniem pojęć: zdarzenia, zdarzenia elementarnego i prawdopodobieństwa zdarzenia. Przykładami realizacji takich modeli jest: model dyskretny z jego odmianami, model warunkowy, model produktowy czy model geometryczny. Celem zadań, które zamieściliśmy w tych rozdziałach jest zrozumienie roli tego opisu i nauczenie się jego stosowania.

Począwszy od rozdziału czwartego, pokazaliśmy w kilku krokach, jak na te same zjawiska można spojrzeć inaczej. Kluczem do zrozumienia tego punktu widzenia jest pojecie rozkładu prawdopodobieństwa. Zaczęto od sytuacji najprostszej, czyli od rozkładu dyskretnego skończonego, uogólniając problem do sytuacji nieskończonej. Jednocześnie autorzy zaakcentowali zaletę tego punktu widzenia na teorię – rolę zmiennej losowej, pokazując zmianę w stosunku do sytuacji dotychczasowej, jak i podkreślając związek nowej interpretacji z podstawowym opisem zjawiska losowego, jakim jest pojęcie przestrzeni probabilistycznej. Wreszcie

pokazano, że całość zagadnień można sprowadzić do teorii funkcji rzeczywistych i analizy tych funkcji. Autorzy mają tu na myśli pojęcie funkcji dystrybuanty i funkcji gęstości rozkładu.

Autorzy, przy opracowaniu zbioru przyjęli zasadę, że każdy rozdział będzie zawierał wprowadzenie teoretyczne i przykłady rozwiązane przez autorów. Jednocześnie wyszli z założenia, że zbiór ten nie może i nie powinien zastępować ani książki Podstawy metod probabilistycznych, ani wykładu. Niewątpliwą atrakcją powinien być rozdział zatytułowany Przykładowe zadania z egzaminów i kolokwiów.

Praca umożliwi studentom – szybsze opanowanie przedmiotu oraz prowadzącym zajęcia – efektywniejszą realizację zamierzonych celów dydaktycznych.

Zobacz inne publikacje

  • Wszystkie publikacje
  • Autorytet współczesnego nauczyciela w perspektywie uczniów. Studium teoretyczno-empiryczne

    • Rok wydania: Legnica 2024
  • Zeszyty Naukowe Collegium Witelona nr 42(1)/2022

    • Rok wydania: Legnica 2022
  • Stanowisko dydaktyczne z wykorzystaniem platformy Arduino. Projekty w zakresie robotyki

    • Rok wydania: Legnica 2022
  • Stanowisko dydaktyczne z wykorzystaniem platformy Arduino. Projekty w zakresie telemetrii

    • Rok wydania: Legnica 2022
  • Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy nr 41(4)2021

    • Rok wydania: Legnica 2021
  • Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy nr 40(3)2021

    • Rok wydania: Legnica 2021
  • Arteterapia i życie. Historia osobista

    • Rok wydania: Legnica 2021
  • Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy nr 39(2)2021

    • Rok wydania: Legnica 2021
  • Logo Baz Hum
  • Logo Cite Index
  • Logo ICI Journal Master List

Kontakt

  • ul. Sejmowa 5A,
    budynek C, pokój 119

  • przemyslaw.kulon@collegiumwitelona.pl

  • 76 723 23 43

Wydawnictwo

  • O Wydawnictwie
  • Opis procedury wydawniczej
  • Nasze publikacje

Informacje

  • Zeszyty Naukowe
  • Zamów książkę
  • Pliki do pobrania
  • Deklaracja dostępności

Social media

  • , link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • logo twitter, link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie
  • , link otworzy się w nowej karcie

© 2022 Collegium Witelona Uczelnia Państwowa

Collegium Witelona Uczelnia Państwowa

Projekt i realizacja: bprog